Rynkar du på näsan åt egenutgivning och ICA?

Till alla er som rynkar på näsan åt signeringar på ICA / COOP / Hemköp eller andra matvarubutiker, vill jag säga - det är en mycket bra marknad. Varför är jag nu så fördomsfull att jag TROR att människor rynkar på näsan åt detta? För det gör jag ...

Jo, jag tror att många rynkar på näsan åt signeringar i matvarubutiker (jämfört med signering i en bokhandel) lika mycket som jag tror att människor rynkar på näsan åt egenutgivare (kontra dem som är utgivna av våra få stora förlag). Men jag har upptäckt fördelarna (samt nackdelarna).

Fördelarna med egenutgivning är många. Du bestämmer själv; vad din bok skall handla om, hur den skall skrivas, när den skall skrivas, hur fort den skall skrivas, hur den skall läggas upp, hur den skall börja och sluta, hur omslaget skall se ut, vem du vill ha med i processen som skall hjälpa dig, t ex vilken lektör, vilken redaktör, vilket tryckeri, vilken illustratör, vilken distributör etc etc. Det vill säga du har full kontroll.

Nackdelen med egenutgivning är att du inte har en massiv marknadsföring bakom dig och du måste  göra hela det stora marknadsföringsarbetet själv.

Därför satt jag och min make Stefan Åberg på ICA i Brösarp i lördags. Den lilla och mycket vackra by på Österlen har 680 innevånare. Det var dessutom snöstorm och kanske bara hälften av de presumtiva lördagskunderna kunde ta sig ut och handla. Det var riktigt tomt i affären tyckte personalen. Säg alltså att ca 340 innevånare kunde ta sig till affären för sin helghandling. Att då sälja 14 böcker betyder att 4,1% av befolkningen köpte min roman Och kvar stod en röd resväska. Om jag skall göra samma räkneexperiment med min hemort Malmö med strax över 300 000 innevånare och att 4,1 % av dem skulle köpa min roman skulle jag alltså sälja 12 000 exemplar av romanen. Okej då, vi säger att det är snöstorm här också och hälften är insnöade, fortfarande innebär 4,1% strax över 6 000 böcker!

Detta är ingen vetenskaplig undersökning! Inte alls! Men slutsatsen är; Rynka inte på näsan åt egenutgivning! Men framförallt - rynka inte på näsan åt säljturné hos de små lanthandlarna!
Mari Åberg

 

19 jan 2014