Mari Åberg

Mari Åberg är 59 år gammal, bor i Malmö och är till professionen sjuksköterska. Hon är gift och har två egna och två bonusbarn. Hennes yrkesliv har fört henne via trafikflygledning till resebranchen och vidare till sjukvård. Där har hon arbetat inom psykiatri, hemsjukvård, äldrevård samt under mer än 17 år inom intensivvård. Hon innehar Masters i omvårdnad och har även arbetat flera år som lärare på intensivvårdsklinik och som adjunkt på Malmö Högskola. Mari Åberg arbetar i dag med palliativ vård inom ASIH, Avancerad Sjukvård i Hemmet.

2007 startade Mari sin författarkarriär. Det fanns historier som bara MÅSTE berättas. I dag är trilogin om Hanna och Göran färdig och har tagits emot med strålande recensioner. Nu skriver Mari på sin fjärde roman, en bok som utspelar sig i Sverige på 1970-talet.

cimg4181.jpg 

 

Vi som älskade och hatade så

utgiven 2016 på LAVA Förlag

Vi som älskade och hatade så är en känsloladdad avslutning på berättelsen om Hanna och Göran. Med en målande berättarstil skapar Mari Åberg en värld vars miljöskildringar och karaktärer håller kvar sin läsare länge. Paret som vi lärt känna i de två tidigare delarna av den fristående trilogin kommer äntligen att korsa varandras vägar i den tredje och sista delen.

Platsen för deras ödesmättade möte är Stockholm och året är 1944. Trots att deras liv har börjat med vitt skilda förutsättningar bär båda på hemligheter, sorger och löften de inte har kunnat hålla.

Skuld, skam och bekräftelsebehov är kraftfulla drivkrafter. Hur kommer deras bördor att påverka det liv de skapar tillsammans?

Insiktsfullt beskriver Mari Åberg huvudpersonerna och deras inre liv.

 Sagt om romanen;

"I bokens början, när de precis träffats, avstår Göran från en tur i berg- och dalbanan men istället väntar ett helt livs berg- och dalbana på honom och Hanna, skildrat realistiskt och med stor ömhet av Mari Åberg. Hur fel vi människor kan göra mot varandra, hur vi kan såra och skada dem vi älskar mest men också gång på gång förlåta. Längtan och väntan hör till de känslor som gestaltas ofta.

De två tidigare delarna i trilogin är skickligt återberättade. De kommer inte rakt av, i bokens början, utan successivt på ett naturligt sätt. Det gör att man mycket väl kan läsa denna bok fristående. Romanen kan leda till sträckläsning. Dels för att man naturligtvis vill veta vad som händer sen, dels för att den har föredömligt korta kapital och luftig disposition som gör det svårt att inte vända blad och fortsätta.

När boken slutar får jag en tår i ögonvrån och inser att det är för att berättelsens gestalter blivit så levande för mig."

Eva Ullerud, författare 

"Det märks direkt att den här boken knyter ihop Görans och Hannas berättelser. Även i den här boken är både stämningen och språket verkligen tidstypiska och jag kan verkligen se berättelsen framför mina ögon. Bara någon som har en koppling till den tid som hen berättar om kan så exakt återge tidstypiska miljöer, stämningar och händelser som Åberg har gjort i den här trilogin. 

Hela trilogin är lättläst och man lever sig lätt in i karaktärernas liv. Jag är väldigt förtjust i Mari Åbergs trilogi och ser fram emot få läsa mer av henne!"

Bokbloggen Boklysten 

"Jag gillar författarens raka och kärleksfulla skildring av Hanna och Görans relation. Speciellt uppskattar jag att Hanna får lov att vara en kvinna som känner lust - hon är inte bara mor och maka. Göran och hans handlingar gör mig stundom mycket arg, men det finns något försonande över honom som karaktär, som på intet sätt ursäktar hans handlingar, men som förklarar dem."

Bokbloggen Västmanländskan

 

Löftet

Utgiven 2014 på LAVA Förlag

Löftet är en stark och realistisk skildring av den unge Görans uppväxt före och under andra världskriget i Hälsingland och Stockholm. Huvudpersonen är inspirerad av författarens egen fars levnadsöde men är fiktion.

När kriget bryter ut förändras sågverksarbetarsonen Görans liv. Han byter det slitsamma livet som utauktionerad arbetskraft till det hårda livet som soldat. Göran anmäler sig som frivillig under Finska vinterkriget och blir spanare bakom fiendens linjer.

Löftet är den fristående andra delen i en trilogi om alldeles vanliga människor som drabbas av svåra livshändelser. Serien inleddes med Och kvar stod en röd resväska.

Boken om Görans liv, hans skuldkänslor över löftet han inte förmådde infria och mötet som förändrade allt är skriven på idylliska Österlen. Det är där SOS-sjuksköterskan Mari Åberg har sitt skrivparadis. Det var en kommentar från hennes barn att hon på ett positivt sätt var annorlunda jämfört med andra mammor som fick henne att börja skriva. Hon inspirerades därmed att söka i sin egen familjehistoria efter svar.

- Mari Åberg använder sig av den realistiska berättartraditionen på ett finstämt sätt. Hon skildrar tidsenligt de yttre miljöer Göran rör sig i men fångar också inlevelsefullt hans inre känslomässiga våndor.

Kristina Svensson förlagschef Lava

- Sträckläsare man inte vill lägga ifrån sig med gripande människoöden om grusade förhoppningar, löften, livsöden, sorg, kamratskap och kärlek i en handling som aldrig helt vill släppa taget om dig.

Daniel Jensen, Författare

- Mari Åberg kan konsten  att detaljrikt skildra miljöer och tidsepoker med deras speciella attribut.

LitteraturMagazinet

- Den manliga huvudkaraktären i "Löftet" är skildrad på ett sådant levande och trovärdigt sätt att jag fullständigt glömmer  att det är en kvinnlig förattare som berättar.

Eva Ullerud, författare

 

Och kvar stod en röd resväska

Utgiven 2013 på Andra rum Förlag

omslagsbild.jpg

Mari Åbergs roman Och kvar stod en röd resväska är prisbelönad. Den  har kommit till final i Bok-SM samt fick 3:e pris i Telegram Förlags Debutanttävling. Romanen är till stor del skriven på Österlen, i en stuga i bokskogen i närheten av Andrarum och Brösarps backar. Romanen är utgiven av Andra rum Förlag. Detta är den första romandelen av en kommande trilogi.

Göteborg 1933. Hanna förstod efterhand att hennes far var en märkvärdig person, en selfmade man som det så modernt och amerikanskt hette. Han hade varit inblandad i de flesta stora byggprojekt under 1920-talets Göteborg. Riktigt känd hade han blivit i och med artikeln i tidningen som byggde på hans livsfilosofi och devis - Alla som vill kan. Att komma från mycket knappa omständigheter och bygga upp ett stort företag med från början ingenting mer än sina bara händer, det var en framgångssaga som nästan var för bra för att vara sann i trettiotalets Sverige. Men det var just sådana historier som behövdes för att ingjuta mod och entreprenörsanda i ett land i djup kris.

13-åriga Hanna lever ett priviligierat liv och drömmer om att få resa till Köpenhamn och utbilda sig till modist. Så sker katastrofen, och ingenting kommer mera att bli sig likt. Hon tvingas bryta upp från allt hon känner till och har kärt, och skapa sig en egen framtid.

Och kvar stod en röd resväska är en roman om svek, mod och oväntad vänskap. Tillsammans med Hanna förflyttas vi till 30- och 40-talets Sverige i en berättelse full av nya perspektiv, humor och starka känslor.

Så här berättar Mari Åberg om upprinnelsen till romanen;

Romanens huvudperson Hanna är inspirerad av min mors levnadsöde. Min mor har uppfostrat mig med all världens kärlek och omtanke och denna roman är ett försök att berätta hennes historia om än i en fantasiform. Personerna och händelserna i berättelsen är fiktion, men grunden är sann. Min mor var uppväxt i ett mycket priviligierat hem och blev utslängd i unga år på samma grunder som Hanna blev. Detta att på så vis leva i två världar, den priviligierades och den att vara en så kallad helt vanlig och enkel person påverkade min mor mycket och därmed också mig. Det som påverkade henne mest var att hon aldrig var riktigt accepterad av sin egen far. Hon bar på en ständig sorg att inte bli sedd av sin far och hon hade ett stort bekräftelsebehov. Att vara snyggt klädd och att ha vita tänder var till exempel mycket viktigt för min mamma. Ytan var allt. Som tonåring revolterade jag mot detta, jag ansåg att de inre egenskaperna var viktigare. Självklart har min egen uppväxt  formats av min mors sätt att se på världen. Romanen kom till i en önskan att mina barn Linnea och Johannes skulle förstå mig, deras mor, ännu bättre. Jag ville med min roman visa vad som har påverkat mig i mitt liv, där mina föräldrar influerat mig oerhört mycket. Denna roman kommer att följas av flera där fler pusselbitar kommer att avslöjas.

Så här tycker andra om romanen;

” Inledningen är drivande, huvudkaraktären Hanna fångade in mig direkt. Och kvar stod en röd resväska är en välskriven roman på många sätt. Den har ett driv och en story som engagerar, en huvudkaraktär som klamrar sig fast samt tvistar som inte går att förutse. Jag har läst många böcker sedan jag lärde mig läsa, men jag har aldrig läst någon som påminner om denna. De hundra första sidorna sitter fortfarande kvar i minnet, de är så imponerande bra”.

Malin Johansson, författare och lektör

”Styrkorna är berättarglädjen, miljöbeskrivningarna och sinnena”.

 Leffe Delo, lektör

 ”En djup och stark berättelse med mycket inlevelse som berör”.

Daniel Jensen, författare

 ”En bok som inte går fort fram, men vars budskap är tydligt. En tidsresa till ett Sverige på 1930-talet och en ung kvinnas krossade förhoppningar som gör att hon helt ensam får pröva sig fram i det hårda livet. Boken bygger på verkliga händelser och ger den en större tyngd som tidsresa”.

Ronnie Lundin, författare

"Och kvar stod en röd resväska" är en lysande roman. Detta är en historiepärla".

Carina Cefa-Öhrlund, författare